Le reve dans studio

 

Tussendoortje #9

1 november 2017 / door

In ons negende tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van  oud-leerlinge Amber Verhoef.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Amber Verhoef en ik ben 17 jaar (en 18 wanneer het boek uitkomt). Ik ben begonnen met jazzdans/moderne dans toen ik 4 jaar oud was. Pas op mijn negende ben ik met ballet begonnen bij Maricelle. Op een gegeven moment deed ik auditie bij de Nationale Balletacademie in Amsterdam en ben daar toen aangenomen. Vanaf mijn elfde ging ik daar naar school. Vijf jaar later besloot ik dat ik niet alleen klassiek ballet wilde doen en ben ik op andere scholen gaan kijken. Zo ben ik uitgekomen bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het is nu mijn tweede jaar dat ik hier op school zit.

 

Wat zijn jouw doelstellingen voor dit schooljaar?

Na lang nadenken ben ik tot het besluit gekomen dat ik van dans niet mijn beroep wil gaan maken. Ik ben nu vooral bezig om een nieuwe school te zoeken.

 

Wat is jouw toekomstdroom?

Ik wil heel graag de biologie kant op en dan vooral gericht op de natuur. Daarmee zou ik de wereld rond willen reizen en onderzoeken willen doen over de hele wereld. Een bestemming waar ik graag heen zou willen is Het Groot Barrièrerif in Australië.

 

Wat zijn jouw sterke punten als een danser?

Ik ben een draaier en een springer.

 

Wat is voor jou een goede danser en waarom?

Een goede danser is voor mij als je echt kan laten zien dat dit is wat je wilt. Het gaat er bij mij niet zozeer om hoe goed je techniek is. Wanneer je als danser een goede techniek hebt, maar geen goede uitstraling hebt of geen gevoel in je dans stopt, vind ik het niet mooi om naar te kijken.

 

Welke danser is jouw grote voorbeeld? En waarom?

Eerlijk gezegd heb ik geen specifieke danser als voorbeeld.

 

Wat is voor jou een goede balletdocent en waarom?

Een goede docent is iemand die het beste uit de leerlingen kan halen. Iedereen heeft een ander lichaam en gaat daar anders mee om. Een correctie die voor de ene leerling werkt, hoeft niet voor een ander te werken.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

In ieder geval moderne dans, want als klassieke danser sta je eigenlijk altijd in dezelfde houding en bij moderne dans leer je op een andere manier met je lichaam om te gaan. Ik heb door de moderne dans heel anders met mijn lichaam om leren gaan en ik merk dat ik hierdoor vooruit ben gegaan.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Het eerste dat bij mij opkomt, is de vraag: Zijn er verschillende ballettechnieken of houdt iedereen zich aan een soort techniek? Verschillende ingrediënten bij verschillende technieken of zit het zo in elkaar dat je de ingrediënten niet kan mixen of veranderen?

 

Welke tips en/of adviezen wil je graag meegeven aan de beginnende klassieke balletleerlingen van nu?

Heb er vooral plezier in! Als je er geen plezier in hebt, is het lastig om jezelf te uiten en emoties in je dans te stoppen.