Le reve dans studio

 

Tussendoortje #8

10 oktober 2017 / door

In het achtste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van balletleerlinge Amber van Veen.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Amber van Veen, 17 jaar en al ongeveer 4/5 deel van mijn leven met ballet bezig. Ik begon toen ik 3,5 jaar was met ballet. Ik kon toen geen woorden vinden voor wat ik voelde als ik aan het balletten was. Toen ik 9 jaar oud was, kwam ik erachter dat ballerina zijn een beroep is en dat er balletacademies zijn om je op te leiden. Ik was helemaal verkocht.

 

Zit je op een professionele balletschool? Zo ja, waar en waarom heb je voor deze school gekozen?

Ik zit nu in het examenjaar van de Koninklijke Balletschool Antwerpen (België). Ik heb voor deze school gekozen, omdat deze academie een breed scala aan dansers opleidt en al veel goede dansers heeft voortgebracht.

 

Wat zijn jouw doelstellingen voor dit schooljaar?

Dit schooljaar wil ik met goede punten mijn dansopleiding afronden en met een positief auditieresultaat waar dan ook ter wereld (nou ja, in Europa) een vervolgstap zetten in de danswereld.

 

Wat is jouw toekomstdroom?

Ik droom van een contract bij een dansgezelschap dat goed aangeschreven staat. Binnen dat gezelschap hoop ik dan mooie rollen te mogen dansen en door te groeien naar solist.

 

Wat zijn jouw sterke punten als danser?

Ik heb een sterk geheugen en kan hierdoor nieuwe passen en choreografieën snel eigen maken. Tijdens de dans kan ik goed spitzen- en draaiwerk laten zien, maar ook gebruik maken van sterke benen bij de sprongen. Bij moderne dans beheers ik het vloerwerk goed.

 

Wat is voor jou een goede danser en waarom?

Een goede danser is voor mij iemand die ook na een tiende mislukking opstaat om opnieuw te repeteren of na tien repetities de elfde repetitie benut om nog beter te worden. Doorgaan & focus!

 

Welke dansers zijn jouw grote voorbeeld? En waarom?

Ik volg Floor Eimers sinds haar afstudeerjaar in Den Haag en bewonder enorm haar mooie armlijnen waar geen eind aan lijkt te komen. Een ander voorbeeld voor mij is Lara Fransen, zij studeerde ruim 2 jaar geleden af aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en danst sindsdien prachtige rollen bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Boven aan mijn lijstje staat Anna Tsygankova. Russen en ballet zijn nog steeds een goede combinatie, alles is zo verfijnd, zo wow!

 

Wat is voor jou een goede balletdocent en waarom?

Een goede balletdocent is streng, maar rechtvaardig. Heeft oog voor de leerling en zorgt ervoor dat een leerling doorgroeit van goed, naar beter, naar best.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Bij een goede klassieke opleiding hoort dansgeschiedenis, anatomieles, muziekles, caractère dansles, neoklassieke dansles en uitstapjes naar voorstellingen van diverse balletcompagnies.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Een boek vol tips voor jonge ballerina’s van plié tot pirouette.

 

Welke tips en/of adviezen wil je graag meegeven aan de beginnende klassieke balletleerlingen van nu?

Concentreer je een vijftal lessen op 1 à 2 verbeterpunten, want je kunt niet alles in één keer verbeteren. Zorg er ondertussen wel voor dat je alle correcties voor jou en jouw medeleerlingen onthoudt. Schrijf ze bijvoorbeeld op in een schrift, zodat je hieruit steeds nieuwe verbeterpunten kunt selecteren om je ongeveer vijf lessen op te concentreren. En vergeet nooit om tijdens een oefening liefelijk te lachen.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’?

Anna van Dieren.

 

Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja, vertel!

Ik ben verslaafd aan ballet en kan mij geen dag zonder balletingrediënten voorstellen!