Le reve dans studio

 

Tussendoortje #4

3 september 2017 / door

In het vierde tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van ex-danseres en collega balletdocente Daria Westmaas-Thomassen.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Mijn naam is Daria Westmaas-Thomassen. Ik ben afgestudeerd uitvoerend danseres en ik heb mijn opleiding gevolgd aan het Koninklijk Conservatorium. Ik ben heel kort uitvoerend danseres geweest en daarna ben ik gaan lesgeven. Ik heb na het conservatorium een jaar ter overbrugging een docentenopleiding gedaan aan Codarts en ik ben gespecialiseerd in pointelessen en variatielessen. Ik doe nu vooral en uitsluitend op verzoek het klaarstomen van jong talent voor een academie.

 

Wat is voor jou een goede danser? En waarom vind je dat belangrijk?

Een goede danser is een danser die het publiek kan raken. Techniek is belangrijk, maar het gevoel voor dans is voor mij nog belangrijker, anders is het meer een circusact.

 

Heb je zelf een of meerdere dansers die jouw grote voorbeeld zijn? Zo ja, wie?

Iana Salenko kan mij raken. En ik blijf altijd geboeid door alle dansers van het Nederlands Dans Theater. Voor mij is dat de top. Techniek en gevoel komen samen.

 

Wat vind je belangrijk bij een balletdocent die lesgeeft aan kinderen? En waarom?

Als docent die lesgeeft aan kinderen is het belangrijk dat je een kind zelfvertrouwen geeft, dit is zo belangrijk om door te zetten, laat een kind bijvoorbeeld zien hoe mooi zijn armen kunnen bewegen, geef mee dat ze er mogen zijn, ook al is het niet perfect.

 

En wat zoek je nu als danser zijnde in een balletdocent?

Een docent die je zover krijgt om tot het naadje te gaan, maar dan wel in een positieve manier. Een inspiratiebron en iemand die de vreugde om te dansen kan overbrengen.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen voor de komende periode?

Eventueel nog jong talent coachen.

 

En als docent?

Een leerling te zien groeien in techniek en dit met behoud van het plezier van dans.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Het is een prachtige basis voor elke andere dans techniek. Ik hoop leerlingen zelfvertrouwen te kunnen meegeven voor nu, maar ook voor na hun carrière.

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

Doorstromen naar een academie, recent gelukt met een studente van de 5 o’clock die ik heb gecoacht voor HBO Fontys te Tilburg.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Absoluut modern en zelfs hip hop en popping. Gewoon om te leren dat je lijf ook los kan bewegen en dat je niet bang bent om te vallen.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Trucs en tips bij danstechnieken.

 

Hoe zouden de klassieke balletgezelschappen de interesse voor het klassieke ballet kunnen vergroten? En wat zou jij als danser zijnde daarin kunnen betekenen?

Hun huis open stellen voor het gewone publiek. Een voorbeeld is wat Het Nationale Ballet nu doet, maar ook het Nederlands Dans Theater door workshops te organiseren voor kinderen. Dansers zouden hieraan mee kunnen werken door workshops te geven of gastlessen op amateurscholen.

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet kunnen vergroten?

Meenemen naar het theater, laten proeven aan workshops, veel video materiaal laten zien en balletboeken laten lezen.

 

Welke tips en/of adviezen wil je graag meegeven aan de klassieke balletleerlingen van nu?

Houd van jezelf en laat niemand je stoppen, ook niet een docent die je afkraakt of een afwijzing op een academie, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan.