Le reve dans studio

 

Tussendoortje #28

25 april 2018 / door

In ons achtentwintigste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van oud-danseres en balletdocente Rossitza Petrova Dikidjieva.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Rossitza Petrova Dikidjieva, ik kom uit Plovdiv in Bulgarije. Op jonge leeftijd ben ik met vriendinnen aan turnen gaan doen, maar dat vond ik saai. Met mijn moeder zocht ik een beter alternatief. Tijdens de eerste balletlessen vond ik inspiratie in de muziek die mij tot beweging bracht. Na een korte periode heeft de balletlerares mij aangeraden om auditie bij de Nationale Balletacademie in Sofia te doen.

 

Kun je iets meer vertellen over jouw ervaring op de balletopleiding in Bulgarije?

De sfeer tijdens de opleiding op de academie was geweldig, zowel met mijn klasgenoten als met de docenten. De inspiratie die ik zocht in de balletwereld heb ik daar gevonden. Van een verlegen vroege leerling ben ik ontwikkeld tot een gevoelige zelfstandige teenager met een eigen visie en smaak. Na een opleiding van negen jaar ben ik succesvol afgestudeerd als professionele ballerina en als balletdocent.

 

Welke dans gerelateerde vakken kreeg je allemaal?

Om er een paar te noemen: naast de algemene vakken vond ik kunstgeschiedenis, dansgeschiedenis, piano en de dans gerelateerde vakken heel plezierig.

 

Kreeg je van één docent meerdere jaren les of had je ieder jaar een andere docent?

Verschillend voor de verschillende vakken en in de verschillende jaren.

 

Waar ben je na je afstuderen gaan dansen?

In de communistische tijd moest iedereen terug naar zijn of haar geboorteplaats om te werken. Ik ging werken bij het Opera- en Ballettheater in Plovdiv, de tweede en mooiste stad van Bulgarije. Plovdiv is rijk aan cultuur en kunst, al sinds de Thracische, Griekse en Romeinse tijd. Na de val van de Muur veranderden de wetten en mochten mensen vrije keuzes maken voor hun woon- en werkplek. Ik mocht auditie doen bij het Nationaal Ballet in Sofia en werd aangenomen.

 

Hoe ben je in Nederland terecht gekomen?

Tijdens deelname aan de zomeracademie, die parallel loopt met de International Ballet Competition (IBC) Varna, werd ik voor een jaar gratis opleiding in de vrije studierichting uitgenodigd door een Nederlandse docent die dansles gaf aan de Fontys academie in Tilburg. Ik heb daar de hedendaagse dansstijlen ervaren, naast mijn opleiding waar het accent lag op de klassieke stijl.

 

En hoe heb je deze overgang ervaren?

De overgang was een hele openbaring voor mij en een verdieping van de inspiratie die ik zocht. Sindsdien ben ik geïnteresseerd geraakt in de moderne en hedendaagse danskunst.

 

Hoe ben je met lesgeven in aanraking gekomen?

Na een blessure heb ik me gefocust op lesgeven. Omdat ik in klassiek ballet uit de Russische school gespecialiseerd ben, kreeg ik van diverse kanten uitnodigingen. Ik begon tegelijkertijd aan professionals en aan amateurs van verschillende leeftijden te doceren. Dat doe ik tot de dag van vandaag met veel plezier.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Ik doe iets pas als ik het voel als tweede natuur. Mijn aanleg ligt bij klassiek ballet. Het voelt eigen en vertrouwd.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Ik verspreid mijn vurige liefde voor dans door vonken te ontsteken bij iedereen die op mijn pad komt. De inspirerende samenwerking met mijn leerlingen laat een spoor in hun leven achter.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

De dansvakken alleen zijn niet genoeg om een danser volledig tot zijn recht te laten komen. Daar moet je een gave voor hebben en een hoog ontwikkelingsplafond.

 

Je gaat al jaren naar de Balletcompetitie in Varna. Wat maakt het zo speciaal voor jou?

In Varna heb ik voor het eerst gezien waar het echt om gaat in dans. Daar ben ik in aanraking gekomen met de sterren van de danswereld. IBC-Varna is een bron van inspiratie voor mij, die ik nergens anders in zo’n concentratie gevonden heb. Het is voor mij een eer dat ik nu een adviseur voor de artistieke keuzes van het concours en de academie mag zijn.

 

Je hebt ook een eigen stichting Quality Art Foundation. Kun je daar iets meer over vertellen?

Door Quality Art-Foundation bereik ik mijn doelen om talenten te ontdekken, begeleiden en inspireren. Ik leg internationale bruggen tussen talentvolle mensen.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Ik hoop dat er smaakvolle recepten in zullen staan waardoor ik trek zal krijgen om de aangeboden kennis te proeven.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Anna Tsygankova. Waaraan ontleent zij haar veelzijdigheid en overtuigende verschijning op het toneel?