Le reve dans studio

 

Tussendoortje #25

30 maart 2018 / door

In ons vijfentwintigste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Asuka Watanabe.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Asuka en ik kom uit Yokohama, Japan. Toen ik 16 jaar was vertrok ik naar New York om daar ballet te studeren en sinds mijn 17de woon ik in Nederland. Ik ben afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ben nu freelance danser en docent. Ik geef les aan amateurs tot professionals, kinderen tot volwassenen bij o.a. de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Dansgezelschap de Stilte en Amsterdam Dance Centre.

 

Hoe ben je in aanraking gekomen met het docentschap?

Als ik heel eerlijk ben, wilde ik nooit docent worden. Omdat ik weet hoe verantwoordelijk het werk is. Je wordt gevraagd om de juiste techniek en informatie aan te leren en om de juiste woorden / correcties op het juiste moment te geven. Vooral voor jongeren/kinderen is het erg belangrijk, want het leren van ballet is heel kwetsbaar en confronterend.

Ik heb kansen gehad om te doceren en ik vond het eerst erg moeilijk, maar steeds interessanter worden en ik vind het bijzonder dat ik mijn kennis en passie mag delen.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Ik weet hoe mooi en leuk ballet is, zo ben ik al weg van mijn land en mijn familie sinds mijn 16de . Maar ik weet ook hoe moeilijk en pittig het is, maar dat is mijn passie en liefde en ik groei door ballet. Ik wil graag delen wat ik van mijn docenten uit Japan, Amerika en Europa heb geleerd en wat ik zelf heb gevonden en hoop dat het voor de dansers helpt om verder te groeien, als danser en als mens.

Ballet heeft geschiedenis en een hele duidelijk techniek. Hoe meer je ballet begrijpt, hoe dieper je in de materie kunt gaan, die dan eindeloos blijkt te zijn.

Maar ik wil ook graag dat iedereen het beste uit zichzelf haalt en een eigen kleur uitstraalt. Iedereen heeft een ander lichaam, een andere smaak, een andere muzikaliteit en een andere persoonlijkheid. Het is een kunst om vrijheid te vinden in de regels en in de structuur. Dan heb je de juiste techniek en kennis nodig en moet je bewust zijn van wie je bent en wat je doet om te kunnen dansen hoe jij dat wilt.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Dat ik steeds beter kan overdragen wat ik wil vertellen. Iedere leerling heeft een andere manier van het begrijpen in hun brein en lichaam. Welke woorden kan ik gebruiken, hoe kan ik dat uitleggen? Dat is natuurlijk voor mij extra lastig, omdat het Nederlands niet mijn taal is. Ik blijf de taal leren, maar ik probeer ook extra mijn best te doen om vanuit mijn hart te praten en het ook fysiek te laten zien.

En ik hou van analyseren en ik probeer theorie en praktijk samen te brengen.

In mijn les leg ik uit waarom de regels bestaan i.p.v. alleen maar de regels aanleren. Ik laat de leerlingen vaak zelf denken, want ik wil dat alle dansers zelfstandig kunnen groeien in de toekomst.

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

Details en vooral opletten op de overgang van de pasjes.

 

Waar ben je het meest trots op in jouw carrière als docent?

Dat ik steeds overal gevraagd word om les te geven en ook nog voor verschillende doel- en leeftijdsgroepen. Ik doe veel andere dingen naast het geven van balletlessen. Ik werk vaak met mensen uit verschillende disciplines. Door deze ervaringen kan ik ook met een ruimere blik naar het ballet bekijken en dat verwerk ik in mijn lessen. Ik ben blij dat ik steeds kansen krijg om dat te kunnen delen.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Een open mind en ontspanning. Ik vind het zo grappig dat ik het zo zeg, want ik was altijd de meest gesloten leerling met veel regels. Ik was verlegen en een perfectionist (en dat ben nog steeds een beetje, haha).

Sinds anderhalf jaar volg ik lessen bij mijn collega’s van andere dansstijlen. Ik dans nu House, Afrikaanse dans en Hiphop. Ze leren mij zo veel dingen, niet alleen de danstechniek, maar ook een andere manier van muziek luisteren en dansen, een ander bewustzijn van het lichaam en over andere culturen. En ik ontmoet nieuwe mensen met een totaal andere achtergrond dan die ik heb. Door hen heb ik bredere blik en betere oren gekregen en ook meer ontspanning. En ik bewonder steeds opnieuw hun discipline. Ik zie dat nu meer, omdat ik steeds meer begrijp.

Ik volgde heel veel verschillende balletlessen (en dat doe ik nog steeds), caractère dans, moderne dans, contemporary, improvisatie, pilates, yoga, anatomie, stretchles, meditatie en muziekles. En al deze ervaringen en kennis maken van mij de docent die ik nu ben. Ik zeg doe alles wat je interessant vindt!

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Ik vind het mooie titel. Je moet eerst goed weten hoe de ingrediënten precies smaken. Zonder te weten wat een wortel is, hoe dat smaakt en wat wortelsoep is kun je niet koken. En door het recept kun je de juiste volgorde leren om lekkere wortelsoep te kunnen maken en wat de geheime kruiden zijn. Zo gaat het ook bij ballet.

 

Welke tips en/of adviezen wil je graag meegeven aan de beginnende klassieke balletleerlingen van nu?

Genieten en niet opgeven. Misschien lukt nu iets niet, maar je deed je best en dat is wat je nu kunt. Dat mag je zeker waarderen. Blijf proberen, durf fouten te maken, blijf ervaren en groeien! En luister goed naar de muziek en dans samen met de muziek.

 

Indien je ook bijscholingen volgt, welke bijscholing(en) zou je willen aanbevelen aan je collega’s en waarom?

Buiten het volgen van danslessen ben ik ook bezig met de opleiding tot holistische massagetherapeut. Ik ben al een gediplomeerd holistische masseur en ik ben nu bezig om mij hier verder in te verdiepen. Ik leer hier niet alleen over de massagetechniek, maar leer de holistische visie, waarin alles mag zijn zoals het nu is en voelende aanwezigheid is de sleutel. En hoe ik mijzelf verdiep als mens. Ik vind het mooi om deze kennis ook met dans te combineren.

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Ik heb niet echt een favoriete gezelschap of een favoriete danser. Ik kijk graag naar dansers die zichzelf zijn en die hun verhaal kunnen vertellen, dan word ik geraakt.

Dat hoeft het niet perse professioneel te zijn, soms krijg ik al traantje wanneer ik kinderen zie die puur uit hun hart dansen.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Nicolas Rapaic. Hij is mijn collega en ik volgde een paar keer zijn les. Hij beweegt heel erg mooi en maakt hele natuurlijke bewegingen. Ik zie ook dat hij erg creatief en muzikaal is. Nicolas, waar haal je de inspiratie vandaan voor jouw les?

 

Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja, vertel!

Ik vind het bijzonder dat ik nog steeds een nieuwe wereld ontdek door dans en dat ik mijzelf meer leer kennen. En ik ontmoet mensen en zo ben ik ook hier terecht gekomen. Bedankt voor het vragen Maricelle en veel succes met je boek!

Liefs, Asuka