Le reve dans studio

 

Tussendoortje #20

17 januari 2018 / door

In ons twintigste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Mirella Simoncini.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Mirella Simoncini, eigenaar van Balletschool Mabel Alter en verantwoordelijk voor Summerschool Den Haag sinds 2002.

Naast de balletschool ben ik werkzaam als gastdocent bij diverse gezelschappen. Een van mijn favoriete companies is het Britse gezelschap Rambert, daar geef ik sinds 2012 les. Ze hebben inmiddels wel een plek in mijn hart.

En afgelopen december heb ik voor het eerst les gegeven bij Matthew Bourne en zijn gezelschap in het Sadler’s Wells theater. Dertig dansers en allemaal staan ze vol overgave in de les, erg leuk!

 

Heb je dansdocentenopleiding gevolgd? Zo ja, waar en wat zijn jouw specialisaties?

Ik heb de dansvakopleiding tot uitvoerend danser gevolgd aan de Koninklijke Balletschool in Antwerpen. Dat is een klassieke opleiding. We kregen o.a. veel repertoire, dagelijkse spitzenlessen en balletlessen.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

De combinatie van plezier, techniek, passie, muziek, emotie, wilskracht. Hoe kinderen door het volgen van balletlessen zich bewust worden van hun lichaam en hun innerlijke kracht. Hoe je soms even verdriet of zorgen bij mensen kan wegnemen doordat ze tijdens de balletles alles vergeten… Jong talent dat je tijdens je lessen tot ontwikkeling ziet komen. Of dansers die je gewoon een fijne start van hun dag kan bezorgen omdat je een lekkere balletles geeft.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Mezelf blijven ontwikkelen. Niet in herhaling vervallen. Het beste uit mezelf halen en het beste uit dansers en studenten halen die naar mijn les komen.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Wat voor iedereen in elk beroep belangrijk is, jezelf en je interesses blijven ontwikkelen. Zelfkennis en acceptatie. Kwetsbaar durven zijn en tegelijkertijd bewust zijn van de dingen waar je goed in bent.

Voor wat betreft de dansvakken, het ligt eraan wat je einddoel is. Hoewel ik nog steeds de overtuiging heb dat de klassieke ballettechniek een perfecte basis is voor elke dansstijl. Verder is Moderne dans, Pas de deux, krachttraining en spitzentechniek belangrijk.

Naast de dansvakken is het handig voor dansers in opleiding wat te leren over rechten en plichten, contracten en onderhandelen. Of je nu bij een gezelschap terecht komt of in de freelance scene, het is fijn als je goed voor jezelf kan zorgen.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Het is een mooie titel! Wie van dans houdt wil zoveel mogelijk recepten uit proberen:)

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet in het algemeen kunnen vergroten?

Als je als docent zelf betrokken bent en met liefde je werk doet, krijg je automatisch hetzelfde terug van de studenten.

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Ik kijk graag naar alle gezelschappen die we in Nederland hebben. Nederlands Dans Theater, prachtige kwaliteit. Het Nationale Ballet, heerlijke techniek. Introdans, verrassende voorstellingen en De Dutch Junior Dance Division, het plezier spettert er vanaf.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Jamy Schinkelshoek, ze danst bij Introdans en geeft ook les. Leuk om van Jamy te horen hoe het lesgeven invloed heeft op haar eigen danstechniek.