Le reve dans studio

 

Tussendoortje #19

8 januari 2018 / door

In ons negentiende tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Bianca Groenewegen van der Weiden. Bianca en ik kennen elkaar nu ruim vijf jaar. We volgden zoal dezelfde lessen als bijscholingen en komen graag zo nu en dan bij elkaar om over ons vak te praten. Tevens gaf ik ook een caractère danscursus aan haar leerlingen.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Bianca Groenewegen van der Weiden en ben onlangs mijn eigen ballet- en dansschool ‘Bianca Danst’ gestart in Waddinxveen.

Ik ben begonnen met dansen toen ik een jaar of 5 was en sindsdien nooit meer gestopt. Het klassieke ballet kreeg mij echt in z’n greep vanaf dat ik een jaar of tien was. De sierlijkheid, de uitdaging, de verfijnde techniek. Bij mijn amateurballetschool (Balletschool Marcella) had ik een geweldige tijd. Mijn periode daar als leerling (en daarna als stagiaire) heeft echt de basis gelegd voor mijn liefde voor ballet en dans en van hieruit is het pad ontstaan naar de plek waar ik nu op werkgebied sta.

 

Heb je dansdocentenopleiding gevolgd? Zo ja, waar en wat zijn jouw specialisaties?

Ik heb eerst op de vooropleiding van de Rotterdamse Dansacademie gezeten (tegenwoordig: Codarts). Daarna ben ik op diezelfde academie naar de docentenopleiding gegaan. In het jaar 2000 ben afgestudeerd als Docent Dans met als specialisaties klassiek ballet en moderne dans. Na mijn afstuderen heb ik nog een extra studiejaar gevolgd met als specialisatie jazzdans.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Ik vind het geweldig om mijn passie voor het vak en mijn kennis over het vak over te dragen aan anderen. Klassiek ballet is een mooie dansvorm, maar het is vooral ook een uitdagende techniek. Als docent vind ik het mooi om te zien wanneer leerlingen (ongeacht leeftijd) deze techniek steeds beter beheersen. Daarnaast wil ik graag het plezier en het zelfvertrouwen dat ballet mij heeft gegeven, aan anderen meegeven.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Danslessen met passie&plezier en kennis&kwaliteit; dat is waar ik voor sta en ga. Een fijne sfeer in combinatie met enthousiasme is hierbij uitgangspunt, omdat mijns inziens van daaruit een mooi proces met kleine en grote ontwikkelingen ontstaat. Want uiteindelijk is dat wat ik als docent graag wil: dat mijn leerlingen iets leren, dat je ze ziet groeien en genieten!

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

Het is het eerste seizoen van mijn school en dus ligt het doel anders dan bij groepen met wie ik al jaren werk. Plezier en het verwerven van basisvaardigheden staan nu voorop. Aan het eind van het seizoen is er een kleine voorstelling en kunnen de leerlingen laten zien wat ze hebben bereikt. Dit levert vaak blije en trotse gezichten op: bij leerlingen, ouders en bij mij!

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Moderne dans en caractère vind ik een goede aanvulling op klassiek ballet. En theoretische vakken zoals anatomie, blessurepreventie en kunstgeschiedenis . Daarnaast is doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen en ‘support’ ook heel belangrijk.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Ik word vooral heel nieuwsgierig van deze titel! Een recept met aansprekende ingrediënten geeft zin en plezier om het gerecht te maken. Ik denk/verwacht dan ook dat het boek, voor mij en vele anderen, een mooie en vernieuwende inspiratie- en informatiebron zal zijn.

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet in het algemeen kunnen vergroten?

Een goede sfeer en groepschemie speelt hierin een belangrijk rol, vind ik. In de les er samen voor willen gaan, het beste in elkaar naar boven halen, met eigen motivatie anderen kunnen enthousiasmeren,… En ook: in de les balletboeken bekijken/bespreken of (samen) naar het theater gaan.

 

Indien je ook bijscholingen volgt, welke bijscholing(en) zou je willen aanbevelen aan je collega’s en waarom?

De ‘Zomerdansimpuls’ vind ik zelf altijd erg fijn. Geïnspireerd weer aan een nieuw seizoen beginnen! Maar ook het kijken of volgen van lessen bij collega’s vind ik waardevol (dat zou ik eigenlijk meer willen doen).

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Ieder gezelschap of persoon heeft iets unieks. Juist die verscheidenheid spreek mij aan.

Ik vind overigens de kerstproducties van DDDDD ook heel bijzonder om te bekijken vanwege de combinatie van professionele dansers met (jonge) amateurdansers.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Een oud-collega van mij: Nicolet Sudibyo. Zij is (mede-) eigenaresse van een school in Zoetermeer. Ik zou van haar graag willen weten hoe zij in de lessen het dansante gevoel en het plezier verweeft, zonder oog te verliezen voor de techniek.

 

Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja, vertel!

Ik ben, zeker na alle korte inkijkjes, heel benieuwd naar het boek. En wie weet dat het boek wel een mooie aanleiding is voor een inspirerende docentenworkshop…? 🙂