Le reve dans studio

 

Tussendoortje #18

7 januari 2018 / door

In ons achttiende tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Annika Dobiegala-van der Blom. Via Facebook zijn Annika en ik met elkaar in contact gekomen, nadat ik op een oproep van haar reageerde waarin zij op zoek was naar een caractère dansdocent voor een korte cursus voor twee van haar balletgroepen. In het onderstaande tussendoortje stel ik haar ook enkele vragen over haar beweegredenen en ervaringen betreffende de cursus caractère dans.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Mijn naam is Annika Dobiegala – van der Blom. Helft van een danstweeling en sinds mijn tiende aan het dansen. Na veel lessen in het amateurveld te hebben gevolgd en in selectiegroepen heb ik van dans mijn beroep weten te maken. Vanaf 2007 ben ik samen met zus Mirjam eigenaar van Dansstudio BlomDance in de Utrechtse Heuvelrug. En als dansdocent ben ik zowel werkzaam in het amateurveld bij Dansstudio OVKB als in het PO en VO.

 

Heb je dansdocentenopleiding gevolgd? Zo ja, waar en wat zijn jouw specialisaties?

Ja, HBO Bachelor Dans Fontys Dansacademie, specialisatie Jazz en Werelddans

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

De passie voor de muziek, stijl en elegantie. En om binnen de dansschool de belangrijkste les van het dansvak te kunnen bieden.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Klassiek ballet is, gezien andere dansstijlen, een serieuze zaak. Er is veel discipline en concentratie nodig om de klassieke techniek te leren beheersen en eigen te maken. Meer dan bij andere stijlen, waarbij het meer om de complexiteit van bewegingen gaat dan om de beheersing. Mijn uitdaging als docent is om dit op een plezierige, maar duidelijke manier over te brengen zonder dat het saai of eentonig wordt.

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

Betere techniek beheersing en bewustwording van het lichaam. Daarvoor heb ik de cursus stretchen van Martin Meng en de Progressing Ballet Technique Workshop gevolgd.

 

Je hebt besloten om jouw leerlingen kennis te laten maken met caractère dans. Wat waren jouw beweegredenen om dit te doen?

Vooral op de Utrechtse Heuvelrug is men minder bekend met klassiek ballet dan met dans in het algemeen. Heel anders dan in de grote steden. Veel kinderen hebben hier nog nooit van het Zwanenmeer of de Notenkraker gehoord. Zelfs kinderen die voor klassiek ballet kiezen niet. Er is nog veel tunnelvisie en ik wil de leerlingen laten zien dat, evenals bij Jazz of Urban, klassiek ballet uit meer subspecialisaties bestaat, zodat ze een bredere kennis krijgen van deze techniek.

 

Wat vind je dat jouw leerlingen in drie lessen hebben geleerd?

Ze hebben een andere ervaring van klassiek ballet gekregen. Ze hebben een andere docent ervaren, wat altijd erg leerzaam is. Ze hebben meer ervaring omtrent muzieksoorten gekregen. Ze hebben geleerd samen te werken in een choreografie.

 

Wat neem je vanuit de caractère danslessen mee naar jouw eigen klassieke lessen?

Ik wil graag een stukje in mijn lessen inbouwen. Vooral bij het diagonaal en choreografie gedeelte wil ik meer caractère invloeden terug laten komen. En een gedeelte (bij de jongste leerlingen) waarbij ik meer ritme en muzikaliteit als doel aan bod wil laten komen.

 

Hoe vond je het om je eigen leerlingen te observeren? Wat viel je zoal op?

Ontzettend leerzaam. Het viel me op dat een aantal echte dromers zijn in de les. Daarnaast viel het me op dat ze ook bij een andere docent bepaalde gedragingen hebben waarvan ik twijfelde of het misschien met mij als docent te maken had :-). Dat geeft mij weer ruimte om te kijken naar andere manieren om bepaalde ‘dingen’ gedaan te krijgen.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Klassieke oefeningen, plaatjes, ‘tools’ om je klassieke les beter in te richten.

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet in het algemeen kunnen vergroten?

In deze tijd spreekt beeldmateriaal de kinderen heel erg aan. Af en toe een filmpje van een gezelschap/stijl/oefening wat je les of leerdoel ten goede komt zou zeker kunnen helpen.

 

Indien je ook bijscholingen volgt, welke bijscholing(en) zou je willen aanbevelen aan je collega’s en waarom?

– Progressing Ballet Technique van Marie Walton-Mahon.

– Stretching van Martin Meng.

Beide cursussen zijn er op gericht de kracht, stabiliteit en techniek van je dansers te verbeteren. Ook geven de oefeningen en theorie je dansers meer (lichaams)bewustzijn mee, wat ze kan helpen bij hun ontwikkeling als klassieke danser.

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Het Nationale Ballet voor hun kwaliteit en De Dutch Don’t Dance Division voor hun modernere werk met klassiek ballet en jonge dansers in de dop.

 

En wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Selina Koopman (een collega van mij bij Dansstudio OVKB en recent afgestudeerd als RAD docent. Jong en gedreven). Ik ben erg benieuwd naar haar antwoorden op de bovenstaande vragen en of zij caractère dans ook als toegevoegde waarde ziet bij reguliere en selectie groepen.