Le reve dans studio

 

Tussendoortje #15

15 december 2017 / door

In ons vijftiende tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Sada Mela.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Sada Mela. Ik ben sinds mijn zesde begonnen met dansen in twee dansscholen in mijn buurt (Quilmes Argentinie). Ik heb in mijn jeugd deelgenomen aan danswedstrijden voor jongeren in Buenos Aires en andere provincies. Daar heb ik een paar prijzen mee behaald. Ik had drie keer per week klassieke les, 1 keer per week moderne dans en 1 keer in de week stretching. Daarnaast hadden we elke week repetities voor balletrepertoire. Ik heb mijn opleiding in de IUNA (Instituto Universitario Nacional de Arte, nu UNA) gevolgd tot danslerares en danseres. IUNA betekent in het Nederlands Nationaal Instituut van de kunsten.

 

Heb je dansdocentenopleiding gevolgd? Zo ja, waar en wat zijn jouw specialisaties?

Ja, die heb ik gevolgd. Mijn specialisaties zijn klassieke ballet en moderne dans.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Wat mij het meest interesseert is de techniek in klassiek ballet en het perfectioneren van die techniek. Binnen klassiek ballet zijn er vele verschillende passen en het is een hele complete en complexe techniek in vergelijking met andere dansstijlen. Als docent is het interessant en uitdagend om dit over te brengen. Omdat klassiek ballet zo breed is en een groot repertoire kent, gaat het nooit vervelen.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

– De leerlingen de techniek goed leren.

– De muzikaliteit en het ritmegevoel van de leerlingen ontwikkelen.

– De leerlingen leren wat klassiek ballet betekent: het is meer dan alleen een techniek, maar ook een manier van leven.

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

– Perfectioneren van de techniek.

– Verbeteren van de flexibiliteit.

– Ontwikkelen van het expressievermogen.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Zeker moderne dans, improvisatie, stretching, balletrepertoire, werelddans, muziek, anatomie en historische kennis van de dans

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Ik denk aan bepaalde stappen die de docenten kunnen gebruiken richting de leerlingen om hen een doel te laten bereiken.

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet in het algemeen kunnen vergroten?

Fragmenten uit films laten zien over klassiek ballet, verhalen vertellen over de historie van ballet, het uitleggen van de boodschap, script van een specifieke dans, kleurplaten voor jonge leerlingen inclusief huiswerk, elementen aanreiken waarmee de leerlingen de namen van de verschillende passen leren en met de leerlingen naar voorstellingen gaan.

 

Indien je ook bijscholingen volgt, welke bijscholing(en) zou je willen aanbevelen aan je collega’s en waarom?

Ik ga misschien pedagogiek studeren. Ik zou dat iedere collega aan willen raden, omdat je hiermee kennis opdoet om bepaalde situaties beter op te kunnen lossen met de leerlingen.

Daarnaast volg ik andere danscursussen, zodat ik van andere dansstijlen leer. Het geeft je de mogelijkheid om over andere vormen van bewegen na te denken.

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Ik kijk veel naar Argentijnse dansers die beroemd waren of zijn in de wereld zoals Paloma Herera (ABT), Marianella Nuñez (Royal Ballet London), Julia Bocca, Herman Cornejo (ABT) en Luciana Paris (Parijs Opera). Daarnaast kijk ik graag naar de Amerikaanse dansgezelsschappen en Russische danseressen en gezelschappen.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Ik zou een mannelijke balletdocent vragen naar zijn verhaal. Ik zou hem vragen wat het verschil is tussen het lesgeven aan jongens en meisjes? En waaraan een vrouwelijkse docent zou moeten denken als ze jongentjes, jonge mannen lesgeeft? Ook zou ik vragen hoe hij ermee omgaat of wat hij zou doen als vaders van de jongens die aan ballet doen erop tegen zijn dat hun zoon aan ballet doet?

 

Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja, vertel!

Ik vind het heel belangrijk dat balletdocenten mogelijkheden hebben om samen te komen en te reflecteren op hun vak en programma uitwisselingen te kunnen doen. Daarnaast participeren in cursussen die alleen gericht zijn op docenten. Ik denk dat samenwerking tussen docenten hun ontwikkeling stimuleert door van anderen te leren.