Le reve dans studio

 

Tussendoortje #12

4 december 2017 / door

In ons twaalfde tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Eefke Heitbrink. Eefke is eigenaresse van Balletschool Heerhugowaard. Wij hebben elkaar leren kennen via de Teacher Training Seminars van de Nationale Balletacademie en de workshop Progressing Ballet Technique in Houten.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Eefke Heitbrink. Ik begon met ballet toen ik 6 jaar was, omdat mijn gehoor wat slecht was (als kind veel oorontstekingen gehad). Mijn moeder dacht dat als ik op ballet zou gaan ik zou leren luisteren naar de muziek, waardoor ik actief mijn gehoor zou trainen. Maar ik vond het zo leuk dat ik nooit meer ben gestopt! Mijn kinder- en pubertijd heb ik in Spanje doorgebracht, dus ik heb les gehad in Spanje en in Frankrijk, want we woonden vlakbij de Franse grens. Ik heb altijd met veel plezier zoveel mogelijk lessen gevolgd. Eerst dus klassiek ballet en vanaf mijn 16e ook jazzdans.

 

Heb je dansdocentenopleiding gevolgd? Zo ja, waar en wat zijn jouw specialisaties?

Toen ik op mijn 17e in Nederland kwam wonen, ben ik op een amateurschool in Sittard terecht gekomen die me wees op de mogelijkheid auditie te doen voor een dansopleiding. Een jaar later zat ik op de Theaterschool in Amsterdam. In 1996 ben ik afgestudeerd als Docent Dans met als specialisatie klassiek ballet en jazzdans.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Ik heb niet altijd klassieke balletlessen gegeven, een tijdlang heb ik zelf gedanst en daarna vooral jazz en musicaldans gegeven. Maar toen ik weer klassiek ballet ging geven kwam mijn ‘oude passie’ weer in alle hevigheid terug. Wat is het toch een heerlijke stijl om in te dansen!

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Als docent probeer ik mijn leerlingen technisch sterk te maken zonder het dansplezier uit het oog te verliezen. Ik geef zelf vooral les aan tieners vanaf het moment dat ze op spitzen mogen en volwassenen. Ik kan er enorm van genieten als ik zie hoeveel leerlingen zijn gegroeid als ik ze een aantal jaren achter elkaar heb lesgegeven. Dan denk ik terug aan hoe ze bij mij waren begonnen en kijk ik waar ze nu zijn. Dat geeft een kick.

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

Dit seizoen hebben we weer een grote voorstelling in het theater. Dat doen we om het jaar. Het is altijd leuk dat ouders ook zien hoe hun kind vooruit is gegaan in die afgelopen twee jaren. Vooral de kinderen die twee jaar geleden op spitzen mochten, maar nog niet op spitzen mochten dansen in de voorstelling zullen dat aan het eind van het seizoen wel doen. Dan is het geweldig dat hun droom om op spitzen op het toneel te staan dan eindelijk uitkomt en dan is het voor mij de uitdaging om het er goed uit te laten zien met het niveau dat ze hebben en verantwoord te laten verlopen.

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Ik ben van mening dat het belangrijk is om van verschillende dansstijlen te proeven, zodat je je als danser kunt ontwikkelen. Daarom moeten onze selectie leerlingen verplicht klassiek ballet plus 2 andere lessen in de week volgen, waarvan minimaal 1 andere dansstijl. Tijdens de selectie lessen krijgen ze dan les in verschillende dansstijlen, steeds in blokken van een aantal weken waarmee meestal naar een optreden wordt toegewerkt. Daarnaast krijgen ze ook workshops over voeding, omdat ook dat erg belangrijk is om op een goede manier en op niveau te presteren.

Met moderne dans leren leerlingen meer met gevoel te dansen, te letten op ademhaling en bij jazzdans komt het dansplezier vaak wat meer naar boven. Maar welke stijl je ook erbij doet, het is altijd een verrijking voor je dansbeleving.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

Dat klassiek ballet een totaalplaatje moet zijn waarbij techniek een grote rol speelt maar zonder gevoel niet overkomt. Ook muzikaliteit is niet onbelangrijk. Er zijn dus verschillende ingrediënten nodig om het totaalplaatje te bereiken.

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet in het algemeen kunnen vergroten?

Door af en toe naar een voorstelling te gaan of filmpjes te bekijken. Ook een les kijken van dansers met een hoog/hoger niveau is erg leuk om te doen. Dat kan zeer inspirerend werken, waardoor je in de lessen weer extra gemotiveerd bent. We hebben een tijdje geleden met 2 groepen een les bijgewoond van de Junior Dance Company. Dat vonden de meiden fantastisch om mee te maken!

 

Indien je ook bijscholingen volgt, welke bijscholing(en) zou je willen aanbevelen aan je collega’s en waarom?

De Teacher Training Seminars in 2015-2016 van de Nationale Balletacademie waren zeer inspirerend en erg leuk om mee te maken. Je ontmoet collega’s uit het vak en je ververst weer even je kennis over de klassieke ballettechniek. Daarnaast is er veel aandacht voor de manier van aanleren en waar de aandachtspunten van de verschillende bewegingen liggen. Ik hoop dat er nog een vervolg op gaat komen!

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Ik ga graag naar voorstellingen van Het Nationale Ballet om de pure klassieke ballettechniek op een ongelooflijk hoog niveau te zien. Maar ook voorstellingen van Scapino Ballet of NDT kan ik erg van genieten. Nog niet zo lang geleden ben ik naar een voorstelling van Béjart geweest (was toen in Spanje). Heerlijke avond gehad en genoten van de prachtige dansers en choreografieën.

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan die persoon willen stellen?

Saskia de Jong, docente bij Balletschool Heerhugowaard. En de vraag die ik aan haar zou willen stellen: Hoe lukt het je keer op keer weer om nieuwe inspiratie te vinden voor de kinder- klassieke lessen?

 

Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja, vertel!

Veel succes met de uitgave van je boek!