Le reve dans studio

 

Tussendoortje #10

5 november 2017 / door

In ons tiende tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van collega Rosemarije Zuidgeest. Rosemarije en ik hebben zowel in Amsterdam als Rotterdam een jaar bij elkaar in de klas gezeten.

 

 

Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?

Ik ben Rosemarije Zuidgeest, eigenaresse van De Haarlemse Balletschool sinds 1999.

Ik heb mijn dansopleiding gevolgd in Haarlem, Rotterdam, Amsterdam en, via het Cecchetti-systeem, in Engeland. Binnen De Haarlemse Balletschool geven we vooral les in klassiek ballet en moderne dans.

 

Heb je dansdocentenopleiding gevolgd? Zo ja, waar en wat zijn jouw specialisaties?

Ik heb mijn dansopleiding gevolgd in Rotterdam -nu Codarts- in meerdere fases (tussendoor heb ik commerciële economie gedaan aan de HES in Rotterdam). Ook heb ik in Engeland veel geleerd over lesgeven in de klassieke ballettechniek. Lessen waar ik nog dagelijks veel aan heb!

Ik geef lessen klassiek ballet en moderne dans omdat ik dol ben op beide technieken. Ik vind het belangrijk om op kinderen en volwassenen het enthousiasme voor dans over te brengen, maar ook dat er werkelijk techniek geleerd wordt. De vooruitgang in de beheersing van de techniek gecombineerd met de liefde voor dans zorgt ervoor dat dans een passie voor het leven is.

Ik geef les aan onze DanceAmbition-groepen waarvan de leerlingen 4 of 5 keer per week komen en klassiek ballet, moderne dans en urban dancemix volgen. Daarnaast geef ik klassiek ballet en moderne dans aan gevorderde volwassenen.

 

Wat zijn jouw drijfveren om klassieke balletlessen te geven?

Mijn drijfveren om klassieke balletlessen te geven? Oei! Ik houd van de muziek, de techniek, kracht en elegantie van het klassieke ballet. Ik vind het fijn dat je in de klassieke les zo precies kunt werken met leerlingen aan de juiste uitvoering van de oefeningen. De concentratie die nodig is om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen, maar ook het plezier in het uitdansen van een fijne wals of grand allegro door de ruimte vind ik mooi en fijn om aan te werken. Buiten de muren van de studio hoop ik dat leerlingen het plezier van het leren meenemen en daar ook voordeel van ondervinden in andere activiteiten.

 

Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen als docent?

Mijn persoonlijke doelstellingen zijn er vele! Maar samengevat wil ik kinderen de beginselen van de techniek aanleren waar ze op voort kunnen bouwen en zo hun hele leven met plezier balletlessen kunnen volgen. Ik zie het ook als mijn missie al mijn leerlingen te inspireren en uit te dagen. Dit alles binnen de veilige omgeving van de balletschool zodat ze zich kunnen open stellen, hetgeen nodig is om te leren. Als je dat kunt, leer je begrijpen wat er -op ieder gebied- nodig is om echt te leren.

 

Wat wil je dit lesseizoen bereiken met jouw leerlingen?

Wat ik wil bereiken met mijn leerlingen vind ik een moeilijke vraag, omdat ik lesgeef aan diverse groepen qua leeftijd en niveau. Het is dus verschillend per groep en zelfs per leerling.

 

 

Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?

Om een goede danser te zijn denk ik dat je tegenwoordig te kort komt als je je op een dansstijl richt. Voor klassieke dansers is het belangrijk dat ze zich ook op het gebied van moderne dans ontwikkelen. Ik denk ook dat training in beide stijlen ook beide stijlen ten goede komt. Daarbij zijn natuurlijk theoretische vakken als dansgeschiedenis en anatomie erg belangrijk. Weet wat je danst (waar komt het vandaan, zowel geografisch als wanneer in de tijd het stuk is gemaakt en waarom?) en hoe je danst (hoe werkt je lijf, hoe zit het met voeding etcetera). Ook de ontwikkeling van eigen creativiteit vind ik erg belangrijk.

 

Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?

De titel “balletrecepten” vind ik erg goed gevonden. Er zijn inderdaad zoveel ingrediënten!

 

Hoe zouden de klassieke balletdocenten de betrokkenheid van hun leerlingen in de les en/of het klassieke ballet in het algemeen kunnen vergroten?

Hoe vergroot je de betrokkenheid van leerlingen? Door ze er ook daadwerkelijk bij te betrekken! Door vragen te stellen en terug te komen op besproken onderwerpen. Ook het stellen van haalbare en begrijpelijke doelen helpt. Werk op niveau, wees eerlijk en oprecht enthousiast als een doel wordt bereikt. En geef niet te snel op. Niet alles is na een les gelukt!

 

Indien je ook bijscholingen volgt, welke bijscholing(en) zou je willen aanbevelen aan je collega’s en waarom?

De afgelopen jaren heb ik Summer Schools gevolgd in Engeland, evenals lessen in Londen in weekends. Dat is erg leerzaam en richt zich op persoonlijke training maar ook heel duidelijk op het lesgeven. Ik vind het erg inspirerend om van die geweldige docenten te horen over lesgeven in klassiek ballet!

 

Naar welk balletgezelschap en/of welke dansers kijk je graag? En waarom?

Ik houd van kijken naar dans en ga veel te weinig naar het theater! Ik houd van het Nationale Ballet, NDT, Conny Janssen danst, de Junior Company, Scapino, maar ook kleine experimentele groepen vind ik erg leuk om te zien!

 

Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’?

Wat een volgende kandidaat voor een interview betreft denk ik aan Geraldine van de Griend