Le reve dans studio

 

Balletrecepten #1 De idee

15 juni 2017 / door

Ruim twee jaar geleden welde de gedachte op om een balletboek voor kinderen te gaan schrijven. Schrijvend vanuit mijn eigen ervaring en anders dan de boeken die ik ken.

 

 

Als boekenwurm zijnde heb ik meerdere boekenkasten vol met balletboeken, waaronder ook prachtige balletboeken voor kinderen waarin zij kennis maken met het klassieke ballet en alle bijbehorende facetten. Meestal worden ook de posities en passen uitgelegd. Zo lees ik bijvoorbeeld “ Plier betekent buigen of vouwen. Dat is goed als warming-up, het maakt je sterk en soepel en het is een goede voorbereiding voor passen of sprongen.” Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in, maar ik mis de essentie en de ‘ingrediënten’ die je nodig hebt voor het ‘recept’ demi-plié.

 

 

Naast mijn passie voor het klassiek ballet en de caractère dans is koken mijn grote liefhebberij. In de loop der tijd ben ik gelijkenissen gaan zien tussen koken en het onderwijzen van de klassieke ballettechniek. Beiden kun je doen met veel aandacht, maar ook met minder aandacht. Ooit was er een periode waarin ik heel veel in de balletstudio te vinden was en weinig tijd nam om te koken en vluchtig recepten uitvoerde. De buitenkant zag er meestal goed uit, maar de smaak was gewoontjes. Doe je dit voor een langere tijd, dan bestaat het gevaar dat je aan deze smaak went en het op een gegeven moment prima vindt.

 

Ondertussen ervoer ik een soortgelijke situatie in mijn lessen. Overigens was ik toen nog niet bewust van de bovengenoemde gelijkenis. Mijn leerlingen voerden de aangeboden lesstof netjes uit, maar het gewenste resultaat bleef uit. Ook hier zag de buitenkant er meestal goed uit, maar er ontbrak iets. Wat dat precies was, wist ik niet. Gelukkig heb ik hier nooit aan kunnen wennen en schakelde ik de hulp in van een zeer deskundige persoon op het gebied van de klassieke ballettechniek. Het voelde alsof ik opnieuw moest beginnen om de essentie van de klassieke ballettechniek daadwerkelijk te begrijpen. Dat was behoorlijk confronterend, maar tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar voor de eerlijkheid en oprechtheid van deze persoon. Ik ben minder lesuren gaan draaien om meer tijd en aandacht te kunnen gaan geven aan de lessen die ik besloot om zelf te blijven doceren. De andere lessen besteedde ik uit.

 

 

Vervolgens maakte ik kennis met ‘My New Roots’. Koken met voedsel zoals de natuur ons die aanreikt. De foto’s van de recepten zagen er prachtig uit, maar ook smaakvol, zonder ook maar een hap te hebben geproefd. En daar ging ik voor de eerste keer op stap met mijn boodschappenlijstje met zowel bekende als onbekende ingrediënten. En wat was dat leuk om te doen en te ontdekken. In de supermarkt begon ik al uit te kijken naar het koken. Eenmaal thuis ging ik aan de slag en wat hebben wij uiteindelijk heerlijk gegeten. Het was inderdaad smaakvol, maar ook voedzaam voor lichaam en geest. Het hele proces van begin tot eind gaf een blij en inspirerend gevoel. Een ontdekkingsreis die tot op de dag van vandaag nog steeds voortduurt.

 

 

Alleen perfectie van de fundamenten leidt tot het beheersen van het geheel ‘Talent is werk’ – Galina Ulanova

 

Ook mijn ontdekkingsreis in het onderwijzen van de klassieke ballettechniek ging voort. Ik ontdekte dat de demi-plié, de battement tendu en alle andere balletpassen als het ware ook recepten zijn en dus opgebouwd zijn uit ingrediënten. Ik heb mijn leerlingen sindsdien anders zien gaan werken en bewust zien worden van de fundatie van de klassieke ballettechniek. Kennis van de juiste ingrediënten is de basis voor een goed recept. Nu wist ik eindelijk wat er destijds ontbrak in het onderwijzen van de klassieke ballettechniek; ik ‘kookte’ op gevoel en dat zag er aardig uit. Nu ‘kook’ ik bewust, met de juiste ingrediënten, en krijg kwaliteit, voldoening en het gewenste resultaat.

Deze ontdekkingsreis is voor mij zo bijzonder geweest dat ik deze graag wil delen met een groter publiek dan alleen mijn eigen leerlingen. Zo is de idee ontstaan om het boek ‘Balletrecepten’ te gaan schrijven waarin de lezers vanaf 8 jaar en ouder zelf op ontdekkingsreis gaan.

 

 

Nu ruim twee jaar later is het boek in de laatste fase aangekomen, namelijk de opmaak. De tekst en illustraties worden op dit moment bijeengebracht tot een samenhangend geheel.

Na de idee om een balletboek te gaan schrijven was de volgende stap om een illustrator te vinden om de tekst en de verbeelding van de ingrediënten, posities en balletpassen te ondersteunen. Zonder het te weten, bleek er al enkele maanden in mijn omgeving een illustratrice aanwezig te zijn. In mijn volgende verhaal gaan jullie kennis met haar maken. Haar naam is Heleen van der Hoogt.

 

Maricelle Peeters