Tussendoortje #27
In ons zevenentwintigste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van balletpianist Jan Schouten.
Kun je in het kort vertellen wie je bent en hoe je met muziek in aanraking bent gekomen?
Mijn naam is Jan Schouten. Balletbegeleider bij de dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium en het Nederlands Dans Theater te Den Haag.
We hadden thuis een vleugel staan want mijn moeder speelde piano. Als kind was ik al geboeid door dit instrument.
Hoe ben je in de balletwereld terecht gekomen?
Via een kennis van mijn ouders. Destijds studeerde ik in Rotterdam op het conservatorium en begeleidde ik in mijn vrije tijd al balletlessen op de amateurschool van Elly Pijpers in Gouda waar ik destijds woonachtig was.
Terugdenkend aan het werken met balletdocenten, wat was aanvankelijk een verrassing of een onverwacht aspect?
Haha! Ja het valt mij op dat docenten veelal anders tellen dan musici.
Wanneer je voor het eerst met een balletdocent samenwerkt, wat wil je dan communiceren, vaststellen of duidelijk hebben, voordat je met hem/haar begint te werken?
In het begin van mijn carrière vond ik het wel prettig als we voor de les even contact hadden ja. Als je de wensen van de docent qua muziek een beetje kent is dat wel fijn voor de verstandshouding. Nu heb ik vaak aan een half woord (of blik) al genoeg. 😉
Wat zijn de belangrijkste overwegingen die je moet aanpakken bij het arrangeren van muziek voor een balletles?
Je volgt de oefening, bepaalt de sfeer ervan en probeert de dansers vervolgens zo goed mogelijk te ondersteunen.
Wat zijn de uitdagingen om voor een balletles te spelen?
Steeds met iets nieuws proberen te komen dat is niet alleen fijn voor jezelf maar ook voor de docent en de dansers.
Dat jezelf kunt beslissen wat je gaat spelen is daarbij een groot voordeel, zolang het muziekje maar bij de oefening past qua sfeer en dynamiek.
Wat vind je het leukste aan het spelen van dit soort muziek?
De interactie tussen de dansers en docent en mijzelf.
Om de dansers te triggeren laat ik soms een maat weg (stilte) of een ander geintje, een reclamedeuntje of een stukje muziek uit een ballet wat op hun repertoire staat, alles om hun te motiveren het maximale uit hun les te halen.
Heeft een danser of docent ooit iets over je muziek verteld dat je verraste of je een goed gevoel gaf?
Ik heb altijd het geluk gehad dat de dansers en docenten van mijn muziek genoten hebben. Complimenten genoeg gekregen.
Is klassieke muziek je enige passie of hou je ook van andere soorten muziek? Zo ja welke soorten?
Nee zeker niet alleen klassieke muziek, ook pop/jazz en volksdans. Eigenlijk houd ik van alle soorten muziek mits er een melodielijn in zit.
Heb je een favoriet stuk klassieke muziek?
Nee eigenlijk niet! Ik mag graag muziek horen van Beethoven en Mozart maar ook van de moderne componisten zoals Glass en Satie.
Je geeft ook cd’s uit. Hoe kies je de muziek voor je cd’s?
Ik ga uit van de opbouw van een les in de klassieke ballettechniek. Daarbij ga ik uit van een les die ik speel b.v. bij het Nederlands Dans Theater en dan begin ik met improviseren.
Waar denk je aan bij de titel “balletrecepten- De ingrediënten van de klassieke ballettechniek”?
Haha mijn eerste ingeving was eten, ja.
Maar……van battement cloche tot révérence met het toevoegen van een snufje presto, een theelepeltje allegro en andante en een flinke scheut adagio komen we met veel animo en aura tot een uitgebalanceerde maaltijd!
Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor “tussendoortjes”?
En welke vraag zou je deze persoon willen stellen?
Ik zou Erwin Weerstra willen vragen voor het volgend interview.
Hij is een jonge pianist die ook op de balletafdeling van Koninklijk Conservatorium in Den Haag werkt en volgend seizoen ook bij Nederlands Dans Theater! Wat ik van hem wil weten is wat hij interessant vindt aan het begeleiden van balletlessen?
Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja vertel…
Nee niets hoor! Ik wil je langs deze weg nog heel veel plezier en succes wensen met deze rubriek en het boek.
www.balletmuziek.nl