Tussendoortje #23
In ons drieëntwintigste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van balletpianist Arjo de Koning.
Kan je kort vertellen wie je bent en hoe je met muziek in aanraking bent gekomen?
Mijn naam is Arjo de Koning. Gepensioneerd pianist bij Codarts en S.K.V.R. In het ouderlijk gezin werd veel naar klassieke muziek geluisterd en werd er veel gemusiceerd. Het werd dus eigenlijk “met de paplepel ingegoten”.
Hoe ben je in de balletwereld terecht gekomen?
Mijn oudere broer speelde al op de Rotterdamse Dansacademie. Ik kwam al regelmatig als 12-jarige op het Haringvliet, waar destijds de Dansacademie gevestigd was. Met veel belangstelling keek ik naar lessen en verrichtte soms wat hand- en spandiensten.
Terugdenkend aan het werken met balletdocenten, wat was aanvankelijk een verrassing of een onverwacht aspect?
Docenten tellen anders dan pianisten. Daar moest ik best wel aan wennen.
Wanneer je voor het eerst met een balletdocent samenwerkt, wat wil je dan communiceren, vaststellen of duidelijk hebben, voordat je met hem / haar begint te werken?
Eigenlijk maak ik nooit afspraken van tevoren. Ik vind dat je als pianist een dienende taak hebt en dat je moet proberen je te schikken naar de wensen van de docent. Vaak gaat dat vanzelf.
Als de docent een etude aan de studenten uitlegt hoor je meestal al het tempo en de stijl van de muziek waar hij/zij van houdt.
Wat zijn de belangrijkste overwegingen die je moet aanpakken bij het arrangeren van muziek voor een balletles?
Speel in de stijl van de etude en maak de muziek vooral niet ingewikkeld maar wel mooi. Zo kunnen de studenten hun aandacht bij de oefeningen houden.
Wat zijn de uitdagingen om voor de balletles te spelen?
Om voor de studenten een echte ondersteuning te zijn. Geef op het juiste moment een accent. Je hoeft niet te laten horen dat je een virtuoos bent, daar zijn concertzalen voor.
Wat vind je het leukste aan het spelen van dit soort muziek?
Je kunt je creativiteit (natuurlijk binnen de grenzen) de vrije loop laten.
Heeft een danser of docent ooit iets over je muziek verteld dat je verraste of je een goed gevoel gaf?
Bij docenten waar ik voor het eerst speelde heb ik wel eens te horen gekregen: “Je speelde precies de muziek die ik bedoelde” of “Ik had het gevoel dat we al jaren samenwerken”.
Is klassieke muziek je enige passie of hou je ook van andere soorten muziek? Zo ja, welke soorten muziek?
In principe hou ik van alle muziek, als het maar kwaliteit heeft.
Heb je een favoriet stuk klassieke muziek?
Meerdere, maar het requiem van Fauré vind ik erg mooi.
Je geeft ook Cd’s uit. Hoe kies je de muziek voor je Cd’s?
Ik beeld me in dat ik in de les zit. Meestal komt dan vanzelf een melodie in mijn gedachte. Het kan repertoire zijn maar vaak improviseer ik ook. Het helpt ook om op YouTube te kijken maar dan zonder geluid.
Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?
Dat iedere docent zijn eigen recept heeft zoals een kok. Hij gebruikt dan de invloeden van b.v. Cecchetti, Bournonville, Vaganova, etc.
Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan deze persoon willen stellen?
Jan Schouten, pianist aan het conservatorium Den Haag en het NDT. Als vraag: Waardoor wordt Jan het meest geïnspireerd?
Wil je zelf graag nog iets toevoegen? Zo ja, vertel!
Er valt veel te vertellen over balletbegeleiding. Soms speel ik wel eens met de gedachte om er een boekje over te schrijven.