Tussendoortje #21
In ons eenentwintigste tussendoortje kunnen jullie proeven van de passie, ervaringen en ideeën van Introdans danseres Jamy Schinkelshoek.
Kan je kort vertellen wie je bent en wat jouw dansachtergrond is?
Mijn naam is Jamy Schinkelshoek, 29 jaar en ik dans nu 10 jaar bij Introdans als professioneel danseres. Mijn dansopleiding heb ik gevolgd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens mijn laatste schooljaar ben ik gaan dansen bij Europa Danse in Frankrijk en kon ik direct daarna bij Introdans aan de slag. Daar werk ik nog steeds met ontzettend veel plezier! Ook geef ik af en toe lessen en workshops voor verschillende organisaties of balletscholen zoals bij Summerdance Groningen en bij Balletschool Mabel Alter. Ook ben ik af en toe actief als balletdocent of repetitie-leider bij Introdans. Ik geniet ervan om mijn leerlingen, hoe jong of oud ze ook zijn, mijn passie van dit prachtige vak door te geven en de leerlingen te leren hoe veel je lichaam en geest eigenlijk kan als je maar in jezelf gelooft.
Wat is voor jou een goede danser? En waarom vind je dat belangrijk?
Een goede danser is voor mij iemand met een sterke controle van techniek gecombineerd met een ijzersterke persoonlijkheid. Als ik iemand de pasjes uitstekend zie uitvoeren, maar zonder enige passie of emotie, is dat voor mij niet perse interessant. Wat voor mij ook zeer aantrekkelijk is in een danser is een uiterst goede muzikaliteit. Ik kan echt genieten van een briljant getimede choreografie en/of uitvoering!
Heb je zelf een of meerdere dansers die jouw grote voorbeeld is/zijn? Zo ja, wie?
Nee, ik heb geen favoriete danser(es). Ik vind dat iedere danser zijn/haar eigen kwaliteiten heeft en ik probeer altijd van iedereen om mij heen te leren.
Wat vind je belangrijk bij een balletdocent die lesgeeft aan kinderen? En waarom?
Wat ik belangrijk vind bij het lesgeven aan kinderen is de balans tussen plezier, techniek, kennis en vrijheid. Wat ik zelf ervaren heb toen ik jonger was, is dat de druk op het ‘perfect uitvoeren’ soms zo hoog is dat het ten koste gaat van het plezier en zelfvertrouwen van het kind. Ik geloof dat je met een wat vrijere sfeer net zoveel kan bereiken en kinderen beter en sneller naar het eindresultaat kan begeleiden.
En wat zoek je nu als danser zijnde in een balletdocent?
Wat ik zelf zoek in een balletdocent als danseres is iemand die mij een hoog technisch niveau en uitdagende les kan geven. Ook moet de docent begrip hebben voor eventuele blessures en zijn/haar les spontaan kunnen aanpassen naar de behoefte van de dansers op dat moment.
Wat zijn jouw persoonlijke doelstellingen voor de komende periode?
Ondanks mijn 10 jaar ervaring bij Introdans ben ik nog lang niet klaar met leren! Ik zou graag nog meer vrijheid in mijn bewegingen willen vinden. Vaak ga ik nog te analytisch te werk en kan ik mezelf blokkeren door al dat. Ook wil ik mijzelf nog verder ontwikkelen als dansdocent maar ook als mens. Een danscarrière is maar kort; wat wil ik hierna?
Welke dansvakken/disciplines heeft een klassieke balletleerling volgens jou nog meer nodig om een betere danser te worden?
Tegenwoordig red je het niet ver met alleen de klassieke techniek. Kennis van moderne dans is minstens zo belangrijk. Zelfs de grote klassieke gezelschappen willen meer van hun dansers. Investeer daarom ook zeker in deze stijl! Het leert je ook om buiten je comfortzone te treden, een spiegel voor te houden, te dealen met onzekerheden en veel meer lichamelijke mogelijkheden te onderzoeken. Ook denk ik dat medische kennis ver achter ligt op balletscholen. Als danser krijg je nou eenmaal te maken met blessures en ander lichamelijk leed, wat dan? Zorg dat je begrijpt hoe je lichaam in elkaar zit en negeer je klachten niet! Geblesseerd zijn is menselijk en geen taboe!
Waar denk je aan bij de titel ‘Balletrecepten – De ingrediënten van de klassieke ballettechniek’?
Een goede titel die ook zeer letterlijk begrepen kan worden. Om de ballettechniek volledig te beheersen moet je alle 100.000 ingrediënten kunnen noemen, uitoefenen en kunnen controleren die de techniek maakt. Een mooie uitdaging voor de gedisciplineerden onder ons! Maar wat de titel ook bij mij oproept zijn de moeilijkheden van de juiste voeding voor een danser. Voor elke topsporter is een gebalanceerd en voedzaam voedingspatroon van essentieel belang en dus ook voor dansers. Helaas gaat het nog regelmatig mis omdat jonge dansers denken dat dun zijn het allerbelangrijkste is. Dat is niet waar! Diëtiek en uitleg over voeding & ingrediënten is wat ik ook graag aan het schoolprogramma zou willen toevoegen voor alle dansstudenten. Je lichaam is je apparaat en je kan dit mooie vak niet uitoefenen als je apparaat niet volledig functioneert. Zorg er dus goed voor!
Je danst bij Introdans. Kun je daar iets meer over vertellen? Introdans heeft 2 verschillende groepen, wat is het verschil tussen de twee?
Klopt, ik dans bij de groep die de familievoorstellingen verzorgd. Onze voorstellingen zijn van dezelfde kwaliteit als de andere groep, maar bij ons wordt er rekening gehouden met het jongere publiek. Zo zijn de voorstellingen bijvoorbeeld niet zo lang en wordt er vaak humor gebruikt in de choreografieën, kostuums of decors. De andere groep van Introdans focust zich vooral op het volwassen publiek en dansen vaak wat abstracter werk. Beide groepen geven zo’n 100 voorstellingen per jaar in binnen- en buitenland en zijn over de hele wereld bekend.
Wat zou je graag willen doen na jouw danscarrière? En waarom?
Dit is een vraag waar ik mij steeds meer mee bezig houd. Ik zit nu ruim 10 jaar in het vak en zoals iedereen weet, een danscarrière is maar kort. Mentaal en fysiek voel ik me ijzersterk en wil graag nog een aantal jaar doorgaan als danseres. Maar wat daarna? Lesgeven is zeker een optie. Ook aan de slag gaan als repetitor bij een gezelschap of als vaste assistent van een choreograaf is iets wat mij erg leuk lijkt. Maar soms denk ik er ook wel eens aan om iets heel anders te gaan doen.
Welke tips en/of adviezen wil je graag meegeven aan de klassieke balletleerlingen van nu?
Geniet van je opleiding en je lessen, geniet van alle kundige docenten om je heen. Maar vergeet niet om ook tijd te nemen voor jezelf. Laat je niet ondersneeuwen door je eigen onzekerheid en geloof in jezelf en je gekozen pad!
In tussendoortje #20 heeft Mirella Simoncini jou aanbevolen voor een volgend tussendoortje en stelt jou de volgende vraag: Naast het dansen bij Introdans geeft Jamy ook les en ik zou het leuk vinden om van haar te horen hoe het lesgeven invloed heeft op haar eigen danstechniek?
Bedankt Mirella voor je leuke aanbeveling! Het lesgeven heeft mijn techniek inderdaad beïnvloed. Het dwingt mij om weer goed na te denken over waar een beweging vandaan komt en hoe de beweging uitgevoerd moet worden. Het is soms gemakkelijk om in de ‘automatische piloot’ stand te staan als je de zoveelste les of repetitie hebt op een dag. Sinds ik les geef, ben ik weer actiever bewust van de techniek en zelfs gemotiveerder! Ook analyseer ik mijn eigen docenten en stel ik vragen. Zo word ik bewust van tactieken die werken en tactieken die ik zelf anders zou doen.
Wie beveel je aan om te vragen voor een volgend interview voor ‘tussendoortjes’? En welke vraag zou je aan deze persoon willen stellen?
Wim Broeckx. Wim Broeckx was zelf een getalenteerde danser bij HNB en Wim is mijn directeur en docent geweest op het Koninklijk Conservatorium. Ik heb zelf extreem veel van hem geleerd en nog steeds inspireert hij dagelijks vele leerlingen, maar nu aan de andere kant van de wereld. Wim: Zijn er grote verschillen tussen Europese balletopleidingen en de manier van lesgeven in vergelijking met de Australische werkwijze.