Le reve dans studio

 

Boekpresentatie Balletrecepten

3 augustus 2018 / door

Op zondag 1 juli jl. vond de boekpresentatie plaats in Café Belcampo in Amsterdam. Alle gasten werden ontvangen door drie leerlingen van Balletstudio Le Rêve.

 

 

Ondanks het feit dat niet iedereen kon komen, zat het helemaal vol. Ik zag voornamelijk bekende gezichten, maar toch ook enkele onbekende gezichten. Zeer verheugd was ik dat Ernst Meisner van de Junior Company van HNB tijd vrij had kunnen maken in zijn drukke schema om aanwezig te zijn.

De boekpresentatie opende met een prachtig promotiefilmpje, gemaakt door Elsbeth van Noppen, de moeder van leerlinge Noé. Het meisje dat door de illustraties danst is Maria Zatoka. Zij begon als leerlinge op de Nationale Balletacademie en studeert nu al twee jaar aan de prestigieuze Vaganova Ballet Academie in Sint Petersburg.

 

Link promotiefilmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=XLjoBPvokAA

 

Na het promotiefilmpje betrad ik het podium, wat ik heel erg spannend vond en vertelde mijn verhaal dan ook vanaf een grote spiekbrief, of eigenlijk las ik het voor:

 

De idee  en hoe het begon

 

Juffrouw, we gaan vandaag toch niet aan de barre, vroeg een leerling aan mij toen ik na mijn afstuderen begon met lesgeven. Beduusd vroeg ik waarom en het antwoord was dat ze het saai vond. Later in mijn docentschap kwam ook vaker de vraag voorbij of we spelletjes gingen doen, dansjes gingen maken en wanneer we pirouettes gingen draaien. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden, waardoor ik na ging denken waarom de kinderen die naar een balletles kwamen geen balletoefeningen wilden doen. Maar toch was er ergens een klein vlammetje in deze kinderen om wekelijks naar de balletles te komen en zag ik het als mijn taak om als docent het vlammetje te gaan doen veranderen in vuur en alle harten sneller te doen gaan kloppen bij het aanleren van de o zo magische beginselen van de klassieke ballettechniek.

Ik streefde er naar dat leerlingen inspiratie, passie en voldoening konden halen uit grondoefeningen en de oefeningen aan de barre en zelf zouden gaan ontdekken en ervaren dat dit nodig is om balletpassen bewust en met kwaliteit uit te kunnen voeren. Dat ze genieten van de sensatie van iedere beweging. In de jaren dat ik doceerde vond ik hier steeds meer mijn weg in. Ik ontdekte wat wel en wat niet werkte. Uiteraard geheel vanuit mijn eigen ervaring en beleving.

 

Deze ontdekkingsreis is voor mij zo bijzonder geweest dat ik dit ook graag wilde delen met andere leerlingen dan met alleen mijn eigen leerlingen. Zo is de idee ontstaan om een balletboek te gaan schrijven voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder. Omdat ik geen eigen balletschool meer had, was daar ineens de tijd om te gaan schrijven. En ik had ook meer tijd om mij te verdiepen in de kookkunsten van My New Roots, koken met voedsel zoals de natuur ons die aanreikt. Ook wel holistisch genoemd. Door de waarde van ieder afzonderlijk ingrediënt in het uiteindelijke recept te ontdekken, zag ik overeenkomsten met het aanleren van de ballettechniek. Balletpassen zijn net als recepten en lukken alleen wanneer je de juiste ingrediënten gebruikt. Met deze vergelijking werd de titel voor mijn boek geboren ‘Balletrecepten’. En het zou uit twee delen gaan bestaan: De ingrediënten van de klassieke ballettechniek en de recepten van de klassieke ballettechniek.

 

 

Het proces

 

Zonder te weten wat er allemaal komt kijken bij het schrijven van een boek ben ik gewoon begonnen. Wel wist ik dat ik samen wilde werken met een illustrator om de verbeeldingen in de illustraties te kunnen tekenen en die vond ik in de persoon Heleen van der Hoogt en zij was meteen enthousiast over mijn idee. We gingen samen om de tafel zitten en werkten samen een plan van aanpak uit. Het werd ons project. Ik begon met schrijven en gaf aan welke illustraties ik voor ogen had bij de tekst. Met de eerste hoofdstukken ging dat goed. Naarmate de hoofdstukken vorderden, werden de illustraties steeds technischer en wanneer je dan geen achtergrond hebt in klassiek ballet zoals Heleen en de illustraties niet naar wens blijken te zijn, zie je het even niet meer zitten. Begrijpelijk, maar het bracht wel wat slapeloze nachten met zich mee. Ik sprak er met een collega over en die vroeg of ik het niet zelf kon doen. Ik zei niet te kunnen tekenen en dat het dan geen mooie illustraties zouden gaan worden en kreeg toen de vraag; denk je dat Vaganova blij was met de illustraties in haar boek? Ik moest toen wel even lachen, want dat had ik mij inderdaad ook wel eens afgevraagd. Door hier verder over na te denken kwam ik op het briljante idee om via youtube de lessen van de Vaganova Academie te bekijken en bij de juiste positie het beeld stil te zetten en er een ‘silhouet’ van te maken. Dat werkte heel goed. Van de posities die ik niet via youtube kon vinden, heb ik enkele leerlingen gefotografeerd om er een ‘silhouet’ van te kunnen maken. Zelfs bij een leerling thuis aan de trapleuning. Ik ging voortvarend aan de slag en binnen een maand had ik alles klaar en een behoorlijk zere rechterschouder, maar alles voor het goede doel.

 

 

Heleen was enorm blij met mijn werk en was weer gemotiveerd om de draad op te pakken en in de zomervakantie van 2016 maakten we de illustraties samen af. Daarnaast gaf Heleen aan het graag af te willen maken, maar zich terugtrok uit het project en zo werd het van ons project, mijn project.

 

Ondertussen had ik ook twee oud-leerlingen benaderd. Margot van den Berg om gedichten te schrijven voor aan het begin van ieder hoofdstuk en Barbara Witterland om mijn tekst te controleren en redigeren. Beiden antwoorden volmondig ja!

 

 

Margot schreef meerdere gedichten per hoofdstuk om uit te kunnen kiezen. Bij de meeste hoofdstukken is het gelukt om te kunnen kiezen, maar bij sommige hoofdstukken niet en heb ik voor twee gedichten gekozen 🙂 Dat is het voordeel van een boek uitgeven in eigen beheer.

Barbara ging heel zorgvuldig en vakkundig te werk. Ik heb veel van haar geleerd, waardoor het boek een samenhangend geheel is geworden, het prettig leest en je eigenlijk niet stil kan blijven zitten. Je wilt steeds zelf ervaren wat je voelt. En dat hoeft niet precies hetzelfde te

zijn als wat in het boek staat. Omdat het een doeboek is heb ik op advies van de ontwerper voor een liggend formaat gekozen met een harde kaft. Het boek kan open blijven liggen, overigens in een maximale uitdraai 😉 terwijl je bezig bent om iets uit te proberen of te voelen.

 

Daarnaast kreeg ik van Barbara veel tips over het uitgeven in eigen beheer. Aangezien ik nooit eerder een boek schreef en niet bekend ben in deze wereld, was het voor mij van vanzelfsprekend om mijn boek in eigen beheer uit te geven. Via Barbara kwam ik bij Pumbo terecht, waar ik uiteindelijk maar liefst 1000 exemplaren heb laten drukken. Spannend! Gaat het lukken om alle exemplaren te verkopen?

 

Vervolgens gingen de meelezers lezen. Ja, je wilt toch weten hoe iemand anders het leest wanneer je zelf de tekst kunt dromen en het eigenlijk niet meer nog een keer wilt lezen.

 

En tot slot volgde de opmaak en het ontwerp. Via een oproep op facebook kwam Valérie Perridon op mijn pad. Eveneens een oud-leerling van mij. Inmiddels haar vriend achterna gereisd naar Singapore en werkend als zelfstandige ging zij voortvarend aan de slag. We hadden contact via Skype. Ze vroeg Heleen om alle illustraties zwart-wit aan te leveren en in een bepaald bestand aan te leveren. Echter had Heleen andere werkzaamheden op dat moment en lag het werk enkele maanden stil. Ik ben toen begonnen met het uitgeven van een nieuwsbrief, het schrijven van een blog, tussendoortjes en zelfs een toetje. Omdat veel mensen al op de hoogte waren van mijn boek en ik aanvankelijk dacht dat het eerder klaar zou zijn, vond ik dit een goede manier om de mensen te betrekken en warm te houden.

 

In het najaar 2017 konden we weer verder, alleen had Valérie nu een vaste baan en veel minder tijd om voortvarend verder te gaan. Na meerdere controles en aanpassingen en het accepteren dat je niet eeuwig kunt blijven veranderen en aanpassen (want je ziet altijd wel weer iets) ontving ik op woensdag 23 mei jl. de proefdruk van mijn boek. Maar liefst een paar dagen lang zweefde ik op een roze bol.

 

 

N.a.v. de proefdruk gaf Pumbo nog de geweldige tip om schutbladen toe te voegen. O ja, en er moest iets van anderhalve millimeter aan de cover worden aangepast. Tja, ieder zijn vak.

 

Het boek

 

Balletrecepten is geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder, maar heeft inmiddels ook de interesse opgewekt van de gevorderde balletleerlingen en balletdocenten. Het is een doeboek waarin je vanaf de allereerste les wordt betrokken door zelf iedere beweging te voelen en te beleven. Geen kant-en-klare maaltijden, maar keukenkastjes vol met ingrediënten die je nodig hebt om de beste balletrecepten te kunnen bereiden en uit te voeren. Zodra je de ingrediënten uit deel 1 van dit boek beheerst en begrijpt, ga je in deel 2 ontdekken hoe je dit kunt toepassen in de beginselen van de klassieke ballettechniek. Zodra je dit ‘geheim’ hebt ontdekt, zul je in staat zijn om jouw ballettechniek keer op keer te verbeteren en heel veel plezier en voldoening beleven aan deze oneindige ontdekkingsreis!

 

Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company van Het Nationale Ballet las mee en schreef het volgende voorwoord:

Dit boek heeft alle ingrediënten die je nodig hebt als je begint met ballet. Balletrecepten legt de klassieke ballettechniek op een duidelijke, leuke en beeldende manier uit. Het geeft enthousiaste kinderen de kans om zich te verdiepen in ballet en er zelf mee aan de slag te gaan. Met behulp van informatieve afbeeldingen en aardige metaforen kunnen kinderen alles leren: van het belang van een goede houding tot spectaculaire sprongen. Ze hoeven met dit boek niet meer te wachten tot ze weer naar balletles mogen, ze kunnen thuis zelf leren wat een ‘grand plié’ of een ‘rond de jambe en l’air’ is. Nog veel belangrijker: ze leren met dit boek ook hoe je die passen juist uitvoert.

Ik heb veel gewerkt met jonge dansers en ik denk dat dit boek kinderen kan helpen bij het leren van de klassieke ballettechnieken. En de metaforen die in dit boek worden gebruikt zullen de lezers nog jaren bij blijven.

 

Balletrecepten is een boek waar ik met veel plezier en passie aan heb gewerkt. Een boek waarmee ik hoop velen te kunnen inspireren zoals het ook nog steeds met mij doet. Iedere les weer opnieuw en iedere les duurt dan ook te kort, want er is zoveel om aan en mee te werken; de ingrediënten natuurlijk, maar dan is er ook nog muzikaliteit, expressie, lenigheid, coördinatie, etcetera. Dus wellicht komt er een vervolg en is dit het begin. Of hoe mooi zou het zijn dat er een vertaling van dit boek komt en ook kinderen in andere landen kennis kunnen maken met Balletrecepten en dat kinderen workshops Balletrecepten kunnen volgen. Maar eerst wil ik genieten van dit succes wat mogelijk is gemaakt door heel veel lieve mensen om mij heen:

 

Dank je wel Bahjet, Jan Willem, Heleen, Margot, Barbara, Grisha, Laurence, Jane, Linde, Wisse, Sabine, Valérie, Ernst, Antoinette, Elsbeth, Maria en alle leerlingen van Balletstudio Le Rêve.

 

Dank je wel iedereen die ik op mijn pad ben tegengekomen sinds mijn allereerste balletles en die een steentje hebben bijgedragen aan mijn passie en ontwikkeling tot nu toe.

Dank je wel iedereen met wie ik mijn passie heb kunnen delen en alle inspiratiebronnen tot nu toe.

 

Tijdens de boekpresentatie vertelden ook Margot en Sabine, als één van de meelezers, hun verhaal. Daarna nam Ernst Meisner het eerste exemplaar in ontvangst en vertelde het publiek over onze eerste ontmoeting op de Royal Ballet School, hoe we elkaar daarna steeds opnieuw weer tegen kwamen en dat hij met veel enthousiasme het boek heeft gelezen.

 

Na de presentatie was er gelegenheid om het boek te kopen en te laten signeren. Wat begon als een spannende dag werd een mooie en onvergetelijke dag. De eerste 34 exemplaren werden verkocht en daarna begon ook de online verkoop te lopen. Het boek is te bestellen via:

https://www.boekenbestellen.nl/boek/balletrecepten/9789082870107